Volgswagenin Jari-Matti Latvala lähti Suomen MM-ralliin suurien paineneiden keskellä. Alkukausi ei ollut sujunut toivotunlaisesti, ja kotiyleisö odotti häneltä voittoa. Suurimpana haastajana vielä tallikaveri, MM-pistekärki Sebastien Ogier. Lähtökohdat olivat haastavat, muttei mahdottomat. Latvala oli keskittynyt pitkään tähän kilpailuun. Olihan Jyskälän voitto viime vuodelta puolustettavana.

Ralli lähti hienosti käyntiin. Perjantaina toisena ajopäivänä Latvala nousi johtoon, ja tiukka sekuntitaisto Ogierin kanssa alkoi. Perjantain päivä päättyi Latvalan niukassa johdossa. Oli kuitenkin selvää, että Ogierkin joutui hyökkäämään ihan tosissaan.

Lauantaina Latvala löysi lisää vauhtia ja repi eroa Ogieriin. Ennen päätöspäivää eroa oli 13,2 sekunin verran. Voitto alkoi olla lähellä. Mutta vielä sunnuntain kaksi erikoiskoetta oli ajettava. Ogier tiedetään kuitenkin olevan vahva päätös-Power Stagella, joten ero ei saanut ainakaan pienentyä. 

Sunnuntain kummatkin erikoiskokeet ajettiin Myhinpäällä. Aamun ensimmäisellä EK:lla Latvala oli karkeasti sekunin Ogieria nopeampi. Voitto oli näin erittäin lähellä. Mutta Power Stagella ei saanut ottaa riskejä. Latvala jätti riskit ottamatta ja ajoi uransa kolmanteen Jyväskylän MM-rallin voittoon. Tästä alkaa loppukiri.  

Seuraavaksi MM-rallisirkus suuntaa Saksaan, Volgswagenin kotikilpailuun, joka meni viime vuonna penkinalle. Nyt on vuosi uus' ja saksalaistalli haluaa saavuttaa kotikilpailustaan kolmoisvoiton. Toivottavasti Latvala tuplavoittajana. 

On myös tässä kohtaa muistettava, että Esapekka Lappi ajoi WRC2-luokan voittoon, ja nousi samalla sarjan kärkeen. Lappia ollaan huhuiltu ensi kaudeksi jo WRC:n puolelle. Vaikka manageri on todennyt Lapin jatkavan vielä ensi vuoden samassa luokassa, voidaan sopimukset myös tarvittaessa purkaa. Uskon Lapin jatkavan ensi kauden WRC2:ssa ja siirtyvän kaudeksi 2017 WRC-Toyotan puikkoihin.