Kauan odotettu uutinen vahvistettiin tänään, kun Renault ilmoitti ostavansa talousvaikeuksissa olevan Lotuksen F1-tiimin. Lotuksen jatko F1-sirkuksessa on ollut läpi vuoden, oikeastaan viimevuosien vaakalaudalla maksamattomien velkojen ja muiden taloudellisten asioiden vuoksi. Erityisesti viime kausi oli hankala, pisteet jäivät vähiin, auto oli huono, eikä Renaultin voimayksikkö ollut tarpeeksi tehokas. Täksi kaudeksi talli vaihtoi Mercedeksen moottoreihin, ja parempia tuloksia on syntynyt. Näistä kirkkaimpana Romain Grosjeanin Belgian GP:stä saavuttama palkintopallisija. 

Tallin taloudellinen ahdinko on viime aikoina syventynyt, ja samaan aikaan Red Bull oli sysännyt Renaultille suuret paineet ja syytökset voimayksiköstään, joka on ollut tehoton ja epäluotettava. Renault ei pysynyt Mercedeksen ja Ferrarin kehitystahdissa, ja se on aiheuttanut riitoja Red Bullin ja Renaultin välillä. Renaultin ja Ferrarin voimayksiköt olivat viime kauden aikana melko tasaiset ja Red Bullilla ajettiin yhteensä kolmeen osakilpailuvoittoon. Tällä kaudella Ferrari on ottanut voimayksikköpuolella suuren harppauksen eteenpäin siinä missä Renaultin koneita käyttävät tallit rämpivät luotettavuusongelmien kanssa.

F1-sarjalle Renaultin mukaantulo tehdastiiminä on suuri positiivinen asia. Sarja kaipaa kipeästi lisää tehdastalleja, joilla on käytettävissä suuret resurssit auton- ja voimayksikön kehitykseen. Jatkossa Renault kehittää voimayksiköt vain omaan käyttöönsä, joten se on nyt suuren haasteen edessä: ensi talvena on otettava suuri harppaus etenepäin. Ensi kauden auton osalta tilanne on mielenkiintoinen: onko Lotus kesän tai syksyn aikana aloittanut auton kehityksen? Kuinka pitkään kaupat ovat olleet jo tiedossa? Auton suunnittelussahan on otettava huomioon voimayksikkö, joka vaihtuu nykyisestä Mercedeksestä Renaultiin, ja se tuo taas esille muuttujia, sillä kummankin voimayksiköt ovat erilaisia, joten auton rungon suunnittelussa se tulee ottaa huomioon. Tosin, emme tiedä, onko Lotus suunnitellut ensi kauden autoaan Renaultin voimayksikköä varten, mikäli kaupat ovat olleet jo jonkin aikaa tiedossa...

Puheet ensi kauden kuljettajista alkavat varmasti nopeasti. Lotus tiedotti Pastor Maldonadon jatkavan tallin riveissä ensi kaudella, mutta toinen nykyinen kuljettaja Roman Grosjeania on huhuttu Haasin kuljettajaksi. Grosjean on useasti kertonut haluavansa uransa aikana ajaa vielä Ferraria, joten Haas-ratkaisu tuntuisi tuota tavoitetta ajatellen loogiselta. Toisaalta, mikään ei ole virallista ennen kuin tiedotetta pukkaa, eli olisiko Renault-sopimus vielä mahdollinen. Villeimmät huhut ovat povanneet maailmanmestaruutensa Renaultilla voittaneen Fernando Alonson paluuta tiimin riveihin. Enstonen tehdas ja henkilökunta on Fernandolle tuttu, ja nykyinen suoritustaso Mclaren Hondalla ei mestaria ole vakuuttanut. Pettymys on jo viimeaikaisista puheista paistanut, mutten usko Alonson haluavan Honda-projektia vielä kesken jättää. Potentiaalia on varmasti, mutta tuleva talvikausi näyttää paljon: tämän talven ongelmiin ei ole varaa, sillä talvitestien määrää on vähennetty. Uskon Alonson jatkavan Mclarenilla.

Aika näyttää mihin Renault pystyy. Mahdollisuudet ovat vaikka mihin, mutta työssä pitää onnistua. Mestaruuksia on voitettu. Tiimi on tuttu. Tervetuloa takaisin Renault.