Toissaviikolla Australiassa käyntiin polkaistu uusi Formula 1 -kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Bahrainin Sakhirin radalla. Vuodesta 2014 eteenpäin kilpailu on ajettu illalla keinovaloissa ja näiden vuosien aikana Bahrainin maaperällä on nähty mielenkiintoiset kamppailut. Samaa odotan myös tämän vuoden kilpailulta ja lähdetään paketoimaan seuraavaksi viikonlopun ennakkoasetelmia.

Ferrarin vauhti todelliseen testiin

Ferrari on jälleen ottanut askeleen lähemmäksi viime kausia hallinnutta Mercedestä. Sebastian Vettel oli ajamassa Australian avausosakilpailussa voittoon, mutta italialaistalli möhli menestysmahdollisuuksensa väärään rengasvalintaan Fernando Alonson ja Esteban Gutierrezin kolarista johtuneen punaisen lipun aikana. Vaikka talli ei voittoa saavuttanut, oli kisavauhti viime vuosien tapaan suhteessa aika-ajokyytiin parempaa.

Bahrainissa F1 -sirkus ajaa ensi kertaa ns. "perinteisen kaavan" radalla. Vaikka kilpailu ajetaankin keinovaloissa, ei Bahrainin rata ole Melbournen tapainen katurata. Sakhirin näyttämö pitää sisällään niin hidas- kuin nopeavauhtisia mutkia, sekä pitkiä, ohituksia tarjoavia suoria. Ferrarin voimayksikkö on myös kehittynyt, joten uskon italialaistallin nappaavan tänä viikonloppuna voiton Mercedeksen nenän edestä. Kimi Räikkönen taistelee totta kai palkintopallipaikasta, mutta voittokaan ei ole mikään mahdottomuus -- kunhan aika-ajot sujuvat.

Alonso sivuun Bahrainista

Avauskilpailussa rajusti kolaroinut Fernando Alonso ei aja Bahrainissa. Alonso ei päässyt torstain lääkärintarkastusta läpi, eikä hänelle täten myönnetty tulevaksi viikonlopuksi ajolupaa. Kilpailun väliin jättäminen on espanjalaiselle takaisku, sillä hän joutui myös viime kaudella jättämään yhden kilpailun väliin. Tuolloin ajamatta jäi kauden avausosakilpailu Australiassa Barcelonan testionnettomuuden vuoksi.

Alonson korvaa tulevana viikonloppuna debyytin tekevä GP2 -mestari Stoffel Vandoorne. Bahrainissa GP2- luokan voittoja vuosina 2014 ja 2015 juhlinut Vandoorne on nyt todellisen paikan edessä. Hänellä ei ole alla yhtään kilometriä tämän vuoden auton kanssa, joten perjantain päivä meneekin varmasti uuteen menopeliin totutellessa. Rata on hänelle kuitenkin tuttu ja se on tässä vaiheessa pelkästään etu.

Viikonloppu on belgialaiskuljettajalle enemmänkin mahdollisuus kuin uhka. Tallikaverina on Jenson Button, jonka vauhdissa olisi Vandoornen mieluiten pysyttävä. Mikäli näin käy, tekee hän tulevaa kuninkuusluokan uraansa varten äärettömän suuren palveluksen. Mikäli jompi kumpi kaksikosta Button-Alonso ripustaa tämän kauden päätteeksi ajohanskansa naulakkoon, on Vandoorne vahvoilla kun ensi kauden kuljettajaa lähdetään etsimään.

Williamsin vauhti kysymysmerkki

Williams -tallille Bahrainin viikonloppu on vedenjakaja kun tallin voimasuhteista aletaan puhumaan. Tiedämme hyvin, ettei tallin auto ollut Australian kaduilla parhaimillaan, mutta Bahrainin pitäisi näin ennakolta ajateltuna Williamsille sopia. Mikäli ero kärkeen on vähintään siedettävä, voidaan podium-paikoista kauden aikana puhua. Mikäli ero on taas suurehko, on tallin hyvin haastava sitä tunnetuilla resursseilla kiinni kuroa.

Australiassa tallin rahkeet olisivat riittäneet myös Valtteri Bottaksen osalta kuuden parhaan joukkoon, mutta ohittaminen oli haastavaa. Bahrainista Bottas tarvitsee onnistumisen. Aika-ajoissa ei ole enää varaa möhliä tai kilpailusta tulee haastava.

Aika-ajosysteemi saa uuden mahdollisuuden

Australiassa suurta kohua herättänyt aika-ajosysteemi saa uuden mahdollisuuden Bahrainin viikonloppuna. On hyvin selvää, että jos lauantaina koetaan kahden viikon takainen farssi Q3:n osalta, ei järjestelmä ole enää Kiinaan mentäessä käytössä. Aika-ajojen ensimmäiset sessiot toimivat vielä suhteellisen hyvin ja yllätyksiäkin nähtiin. Mutta päätösosio ratkesi vain ja ainoastaan yhteen vetoon ja tämä suututti monet.

Mielestäni uuden yrityksen antaminen oli virhe. Q3 -sessiota olisi pitänyt vähintään muuttaa niin, että aikarajoitus olisi poistettu kokonaan. Siihen suunniteltu pudotuspelisysteemi ei toiminut ollenkaan, eikä "eeppistä" lopputaistoa nähty laisinkaan. Pieleenhän se meni. Olen mieluiten väärässä, mutta tulemme jälleen kokemaan tulevana viikonloppuna Q3-sessiosta farssin.

Seuratkaa Manoria ja Haasia

Vahvasti kuudennella sijalla F1 -taipaleensa aloittanut Haas on Bahrainissa suuri seurattava kohde. Mikäli talli pystyy uusimaan kuudennen sijan tai edes saavuttamaan MM-pisteitä, on sen loppukausi vähintäänkin mielenkiintoinen. Jokatapauksessa, jo tähän mennessä talli on tehnyt huipputyötä ja on yksi parhaimmista tulokastalleista sitten Toyotan 2002. Ferrarin voimayksikkö tuo tehoa, eikä kisavauhtikaan ollut pöllömpää...

Manor oli myös Australian kilpailussa hyvässä vauhdissa kunnes tekniset ongelmat puuttuivat peliin. Tallin todellinen vauhti nähdäänkin nyt Bahrainissa ja Manor voi myös yllättää. Erityisesti Pascal
Wehrlein oli hyvä debyyttiviikonloppuna vaikkei se ehkä ulospäin siltä näyttänytkään. Saksalaiskuljettaja otti heti hyvän lähdön ja painoi riskillä ensimmäisissä mutkissa edellä olevistaan ohi. Laittakaa nimi korvan taakse!