Formula 1 -kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Venäjällä, Sotshin olympiapuiston ympärille rakennetulla radalla. Tänä vuonna rata viettää kolmivuotissynttäreitään ja molemmat osakilpailuvoitot ovat menneet hallitsevan maailmanmestari Lewis Hamiltonin nimiin. Sotshin viikonloppu on voimasuhteiden osalta hyvin mielenkiintoinen, sillä Ferrari tuo kilpailuun päivityksiä voimayksikköönsä, sekä aerodynamiikkaan uuden etusiiven myötä. Lähdetään purkamaan viikonlopun ennakkoasetelmia:

Päivitetty Ferrari kysymysmerkki

Ingressissäkin ilmi käyneet päivitykset ovat kysymysmerkkejä. Ferrari on kolmessa aikaisemmassa kilpailussa ollut hyvin lähellä Mercedestä ja täksi viikonlopuksi tuotavat päivitykset voivat kaventaa eroa. Voimayksikkö ei saa suurta lisäpotkua, mutta uusi etusiipi on mielenkiintoinen muuttuja. Sotshin rata kätkee sisälleen pitkiä suoria, joten myös moottoritehoa vaaditaan. Mikäli Ferrarin päivitykset toimivat, voivat ne tuoda voimasuhteisiin aivan uudellaisen käänteen.

Sotshin kilpailu muistetaan viime vuodelta Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen kolaroinnista. Näistä ensimmäinen on Venäjän kilpailun voittotaistossa mukana, mutta nyt pitää kilpailu saada vietyä ehjänä maaliin. Ferrarin ja Mercedeksen voimasuhteet kilpailussa ovat vielä pieni arvoitus, sillä Ferrari ei ole vielä saanut missään vaiheessa ehjää kilpailua alle. Olisiko nyt vihdoin aika tämän tapahtua?

Vetääkö Sauber viimeisiään?

Uutisointi Sauberin talousvaikeuksista on kasvanut. Sveitsiläistalli on ollut pitkään taloudellisesti heikoilla, eikä kaksi edelliskautta ole tuottanut menestystä laisinkaan. Kauden 2012 ja 2013 aikaisiin tuloksiin on eroa jo yöllä ja päivällä, eikä tilanne ole todellakaan helppo. Jokainen kilpailu Sotshin jälkeen voi jäädä tallin viimeiseksi.

Miksi menestys on ollut niin huonoa? Talous on yksinkertainen syy. Tallilla on useat laskut rästissä, eikä rahaa jää näin yli auton kehittämiseen. Voidaankin sanoa, että tämän kauden auto on suurimmilta osin evoluutiota edelliskauden menopeliin, mitä toki muillakin. Sauberilla ei vaan ole rahaa uusien innovaatioiden kehittämiseen, esimerkiksi samalla tavalla kuin Willliamsilla. Kello tikittää, ja jollei ratkaisua näy, jää tämä kausi vuodesta 1993 asti sarjassa mukana olleelle tiimille viimeiseksi...

Pehmeät rengasseokset suosiossa

Kaikki tiimit lähtevät Venäjälle pääosin pehmeillä renkailla. Pirellin julkaiseman taulukon mukaan, superpehmeät ja pehmeät rengassetit ovat olleet suuressa suosiossa. Mikä ettei, ei Venäjän rata ole renkaille rasittavammasta päästä. Rengastaktiikoissa on jonkin verran eroja, esimerkiksi Red Bull ja Haas turvautuvat suurimmilta osin viikonlopun aikana superpehmeisiin seoksiin. Kärkitiimit Ferrari ja Mercedes lähtevät liikkeelle huomattavasti konservatiivisemmalla linjalla. Eri tiimien välinen rengaskuluma tuo myös oman mausteensa sunnuntain kilpailuun. Alla vielä Pirellin julkaisema twiitti tallikohtaisista rengasvalinnoista.



Mitä tekee Williams?

Sotshin radan pitäisi ennakolta brittitallille sopia. Kiinassa kilpailuvauhti oli jo sinne päin, mutta tekemistä riittää edelleen. Radan pitkät suoraosuudet voivat avata tallille uuden mahdollisuuden, mutta nyt taktiikoiden on osuttava kohdalleen. Kiinassa näimme kuitenkin jälleen pientä hölmöilyä Valtteri Bottaksen stintin kanssa, joten samaan ei ole Venäjällä varaa.

Williamsin vauhti on ollut suuri huolenaihe tähän mennessä. Talli on tippunut jälleen viime kaudesta askeleen taaksepäin suhteessa terävintä kärkeä. Red Bull on jo mennyt ohitse, joskin Sotshissa tilanne voi olla pitkien suorien johdosta tasaisempi. Voittokamppailuun ei tallilla normaalioloissa ole enää tällä kaudella asiaa, joten nyt on huolehdittava, ettei Toro Rosso tule ohitse!

Tuleeko Haas entistä vahvempana takaisin?

Kiinassa kauden ensimmäisen "hutikisan" ajanut tulokastalli Haas hakee Venäjältä uutta nousua. Hyvin kauden aloittanut talli alisuoritti Kiinassa täydellisesti, eikä pistetili kilpailussa auennut. Näinkin kokemattomalle tallille Kiinan tapaisia alisuorittamisia tulee jatkossakin, mutta uskon Haasin saavan jälleen juonenpäästä kiinni.

Tallin toinen kuljettaja Esteban Gutierrez ei ole vielä kolmessa ensimmäisessä kilpailussa kyennyt pistetiliään avaamaan. Kello alkaa pian tikittää, ja Romain Grosjean on tällä kaudella lyötävä, mikäli meksikolaiskuljettaja mielii Ferrari -paikasta taistella. Epäonnea Gutierrezilla on toki yli sallitun rajan ollut, mutta jatkossa se ei ole enää mikään syy. Tallikaveri on kerännyt kolmessa kilpailussa pisteitä 18, Gutierrez 0.

Red Bull testaa omaa kuomuratkaisuaan

Energiajuomatalli vahvisti tänään testaavansa ensi kaudeksi käyttöön otettavaa kuomuratkaisua. Ferrarin testaamasta Halosta Red Bullin versio eroaa siten, että materiaali on kokonaan läpinäkyvä. Kuomuratkaisu ei tietenkään ole käytössä koko viikonlopun ajan, vaan testi suoritetaan perjantain ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa. 

Tällä kaudella testikiellosta johtuen vastaavanlaisia testejä tullaan tekemään jatkossakin. On erittäin todennäköistä, että kuljettajan päätä suojaava kehikko tulee ensi kaudeksi pakolliseksi, joten testityö ja tuotteen testaaminen käytännön olosuhteissa on tiimeille tärkeää. Tehtävää riittää jatkossakin, mutta Red Bullin ratkaisu näyttää luontevalta. Mitä tulee Ferrarin Haloon - no, ei siitä edes voi mitään puhua.