Joulukuussa 2014 Mclaren tiedotti kaksinkertaisen maailmanmestarin, Fernando Alonson siirtyvän tallin riveihin. Ennen sitä espanjalaiskuljettaja oli päässyt Ferrarilla kahdesti lähelle maailmanmestaruutta ja saavuttanut tukun osakilpailuvoittoja. 

Mclarenilla voittosarake näyttää tyhjää. Brittitalli on viettänyt viimeisimmät kaudet keskikastissa ja edellisellä kaudella talli kävi pohjalla, niin pohjalla, missä se ei ennen tätä ollut koskaan käynyt. Hondan voimayksikkö oli täysi susi, eikä se vielä tälläkään kaudella aivan kilpailukykyinen kärkeen nähden ole. 

Onneksi tällä kaudella edistysaskel on otettu. Honda kehittää vielä myllyään kauden edessä, ja Mclaren voi vielä nousta taistelemaan hyvistä pisteistä. Mutta riittääkö se Alonsolle? On hyvin epätodennäköistä, että Mclaren pystyisi ensi kaudella tarjoamaan mestaruuskaluston, mitä se ei viimeisimmän kolmen kauden aikana ole kyennyt tekemään.

Entäpä Renault? Kun ranskalaisvalmistaja ilmoitti ostavansa konkurssikypsän Lotus -tallin, käynnistyivät huhut Alonson paluusta välittömästi, onhan Fernando saavuttanut molemmat mestaruutensa juuri Renaultin riveissä. Näkisimmekö Alonson vielä ensi vuonna Renaultin riveissä. Kenties.

Viimeisimmän kolmen kauden aikana kaikki on oikeastaan ollut espanjalaiskuljettajaa vastaan. Kaudella 2014 Alonso ajautui riitoihin Ferrarin kanssa ja lopulta italialaistalli näytti hänelle ovea. Mclarenilla ei seuraavalla kaudella menestystä tullut ja espanjalainen joutui lisäksi kautta valmistavissa talvitesteissä mystiseen onnettomuuteen, jonka takia kauden avauskilpailu jäi ajamatta.

Epäonni jatkui myös tällä kaudella. Australian raju kolari vei miehen sairaslomalle, ja Bahrainin kilpailu jäi ajamatta. Lisäksi Alonso on ollut jatkuvasti otsikoissa ja miehen motivaatiota F1-ajamiseen on kyseenalaistettu. Olen itsekin pikku hiljaa alkanut epäillä motivaation tasoa. Kuinka kauan kaksinkertainen maailmanmestari — yksi sarjan parhammista kuljettajista kehtaa ajaa keskikastin autoilla? 

Kausi 2017 voi olla toinen tarina. Säännöt uudistuvat jälleen rajusti ja se avaa uuden mahdollisuuden. Valitettavasti Mclarenin CV ei vuoden 2014 sääntömuutosten jälkeen ole vakuuttavalta näyttänyt, joten voisiko tallilta odottaa suurta loikkaa kaudeksi 2017? Epäilen. 

Mikäli Alonso meinaa F1 -luokassa jatkaa, on Renault hänen ainoa vaihtoehto. Ranskalaistalli on tekemässä paluuta, ja kausi 2017 mahdollistaa seuraavan edistysaskeleen ottamisen. Renaultilla on suuri budjetti ja se toimii myös oman voimayksikkönsä tehdastallina, jolloin se saa ensimmäisenä käyttöönsä erilaiset päivitykset. Alonso, ota tästä mahdollisuudesta koppi.

On myös hyvin mahdollista, että Alonson 15 vuotta kestänyt ura päättyy tähän kauteen. Mies on ollut kiinnostunut kestävyyskilpailuista, joten hänet nähtänee tulevaisuudessa jonkin ison tehdastallin auton puikoissa. Millon tämä yhtälö toteutuu, on toinen kysymys. F1 tarvitsee Alonsoa, mutta tarvitseeko Alonso enää F1 -sarjaa? Siinä vasta kysymys.