Formula 1 -sarja on viime päivinä viettänyt aikaa otsikoissa mitä kummallisimpien sääntouudistusehdotuksien takia. Tuntuu, että lähes joka päivä jokin uusi, harvinaisen typerältä kuulostava ehdotus lennähtää ilmoille. Täksi kaudeksi, tai pikemminkin kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa käyttöönotettu aika-ajosysteemi muodostui farssiksi. Jo Australian aika-ajojen jälkeen puhuttiin, että systeemin elinkaari oli tässä.

Mutta ei vaan ollut. Päätittiin koskea tikulla jäätä ja jälleen mentiin osittain metsään. Tällä kertaa osittain, sillä Q3 sisälsi poikkeuksellisesti tapahtumia, joskin vain sen ansiosta, että Lewis Hamilton teki omalla ensimmäisellä yrittämällään virheen. Aika-ajojärjestelmää ei suostuttu Bahrainin viikonlopuksi muuttamaan, sillä sille haluttiin antaa vielä yksi mahdollisuus. Tällä kertaa säästyimme päätösosion osalta farssilta. Kiitos Hamiltonin.

Uusin ilmoille heitetty aika-ajoehdotus palaisi vuoden 2005 juurille. Tällöin ajettaisiin kaksi kierrosta ja niiden yhteenlaskettu aika ratkaisisi paalupaikan. Tuo systeemi ei kuitenkaan kerännyt katsojia puolelleen ja se poistettiinkin jo seuraavalla kaudella käytöstä. Viime vuosina (2006-15) käytössä ollut järjestelmä oli toimiva, joten miksemme voisi palata takaisin siihen? Päättäjillä ja talleilla olisi loppukausi aikaa punoa tulevaa järjestelmää. Tai sitten jättää asia sananmukaisesti tähän ja keskittyä muihin huolenaiheisiin...

Kaikki vatulointi on sarjan imagolle myrkkyä. Koko ajan yritetään jokaisesta asiasta tehdä mahdollisimman monimutkaista. Hei, otetaan käyttöön yhteenlasketut ajat, kerrotaan ne Piin likiarvolla ja jaetaan vielä kerran kolmella. Ei tästä oikein enää monimutkaisemmaksi voi asiat mennä. Yksinkertainen toimintaratkaisu olisi tässä tilanteessa paras ratkaisu. Mutta kun sitä ei vaan tunnu löytyvän. Aina jokin taho kitisee jostain...

Valitettavasti lähteet ovat myös kertoneet, että vanhaan aika-ajosysteemiin ei ole enää paluuta. Kiinan osakilpailuun on kaksi viikkoa aikaa ja tallit päättäjineen koettavat siihen mennessä keksiä jonkin uuden ratkaisun. Pelkään taas pahoin, että kyseessä on taas muutaman kilpailun mittainen "kokeilu", joka koetaan turhaksi ja olemme taas lähtöpisteessä: meillä ei ole toimivaa aika-ajoa...

Lähtöruutuja halutaan sekoittaa. Tavoitteena on, että suuremmat tallit lähtisivät hitaampien takaa ja koettaisivat raivata tiensä kärkeen. Idea kuulostaa toimivalta, mutta käytönnön toteutus olisi kusetusta nopeimpia kohtaan. Miksi heitä tulisi "rangaista" nopeudestaan? F1 ei ole koskaan toiminut näin. Sarjassa on tällä hetkellä suurempia puutteita kuin tuo aika-ajo. Jospa tehtäisiin niin, että hoidetaan ensin prioriteettilistan kärkikohdat kuntoon ja puututtaisiin vasta sitten aika-ajoon.

Olen puhunut, tai oikeastaan avautunut. Toivottavasti aika-ajokeskustelulle saadaan oikea päätös ja piste. Sunnuntai on kunnossa. Kilpailu on hyvää.