Suomen MM-ralli pyörähti käyntiin viime vuonna EK-kartalle palanneella legendaarisella Harjun kaupunkiyleisöerikoiskokeella. Pitkin päivää oli Keski-Suomessa satanut vettä, joten asfaltin- ja soran pinta oli märkä. Harju on todellinen sekoitus hitaita neulansilmiä, nopeita suoranpätkiä ja shikaanimutkia. Ja kun näiden päälle lisätään elementti sade, niin kuljettajat hastetaan keskittymään äärimmilleen: kun on ajettava kovaa. Monet ottivat vielä varman päälle, sillä olisihan se typerää pilata kilpailu jo avauspäivän muutaman kilometrin erikoiskokeella...

Ensimmäisen Harjun EK:n nopein oli viime vuoden tapaan Sebastien Ogier. Ranskalaismestari on juuri tämäntyylisillä erikoiskokeilla parhaimmillaan ja hän osaa autoaan asfaltilla hyvin viedä. Toiseksi nopeinpana Harjun selvitti Citroenin Kris Meeke, joka kuuluu rallin haastajiin. Toinen Volgswagen-kuljettaja, niin ikään haastajiin kuuluva Andreas Mikkelsen oli kolmas. Robert Kubica ajoi Harjun todella aggressiivisesti, jättäen jarrutukset erittäin myöhäisiksi. Oli upeaa nähdä Formuloiden tyylistä aggressiivista menemistä puolalaiskuljettajalta. Maalissa tuloksena neljäs sija. Toivottavasti Jyväskylästä tulee hyvä tulos!

Rallin voittoa puolustava Jari-Matti Latvala avasi pelin viidenneksi nopeimpana. Viides sija oli itseasiassa todella hyvä suoritus, sillä Latvala ei ole tämän tyylisillä erikoiskokeilla parhaimmillaan ja katseet ovatkin huomisessa päivässä, kun siirrytään sorateille. Ero kärkeen oli hiukan yli sekunin, joten Latvalalla on hyvät hyökkäysasemat. Paineet ovat suuret, mutta jo ennen Harjun starttia näki, että tavoitteet ovat korkealla, ja kotikisan "erityislataus" on nyt päällä.

Huomiselle päivälle on ennustettu sade- ja ukkoskuuroja, joten taktiikan pitää olla kohdillaan, ja sateen sattuessa on oltava juuri oikealla rengassarjalla tien päällä. Virheet vievät paljon aikaa ja pahimmassa tapauksessa jopa mahdollisuudet aivan terävimpään kärkeen. Myöskään Jyskälässä ei tunnetusti ajovirheisiin ole varaa...