Formula ykkösten nelinkertainen maailmanmestari Sebastian Vettel ajaa ensimmäistä kauttaan Ferrarilla. Viime syksynä suuri unelma toteutui: hän allekirjoitti monivuotisen sopimuksen sarjan legendaarisimman tallin kanssa. Vettelin viime kausi Red Bullilla oli hankala, ja Fernando Alonson purkaessa sopimuksensa, Vettelille tarjottiin Ferrarin paikkaa. Päätös italialaistalliin siirtymisestä ei ollut helppo, sillä hän on kuulunut Red Bullin perheeseen nuoruusvuosista asti. Kaudella 2008 hän ajoi Italian Monzassa Toro Rossolla uransa ensimmäiseen voittoon ja vakuutti monet. Seuraavaksi kaudeksi Vettel nousi päätallin autoon, ja jo toisen Red Bull -kauden jälkeen ensimmäinen mestaruuspokaali oli hänen palkintokaapissaan. Ennätykset paukkuivat. Yksi oli ylitse muiden. Sebastian Vettel.

Jokaisen F1 -kuljettajan unelmana on ajaa uransa aikana Ferrarilla. Italialaistalli arvostaa perinteitä, ja Vettel on oman tiiminsä johtaja. Jo talvitestien aikana hän kutsui tiiminsä illalliselle tutustuakseen tulevan kauden työtovereihinsa. Lisäksi tuon illalistapahtuman aikana Vettelillä on tapana nimetä autonsa, ja tänä vuonna nimeksi tulikin Eva. Lisäksi Vettel on kertonut aloittaneensa italian opiskelun, joka varmasti vahvistaa hänen asemaansa tunnollisen italialaistiimin johtajana. Vettel tietää, että hänen on toimittava tallin johdon toiveiden mukaan ja ajaa ensi sijassa Ferrarille. Myös politikointia on turha harrastaa, sillä siitä tallin sisällä ei pidetä.

Mutta ne pienet asiat, Forza Ferrari, Grazie ja muut italiankielen lauseet kertovat hänen asenteestaan. Vettel on tullut vain voittamaan, ja nostamaan italialaistallin takaisin sinne minne se kuuluu. Tällä hetkellä F1 -sarja on muutoksen alla, ja matka suuriin voittoihin Ferrarilla voi vielä kestää. Kuluneella kaudella Mercedeksen hallitessa Vettel on ollut ainoa voittoihin pystynyt kuljettaja. Kirjoitushetkellä hän on itseasiassa voittanut kahdesti: ensin kauden toisessa kilpailussa Malesiassa Vettel jätti Mercedes -kuljettajat nuolemaan näppejään. Kuumissa olosuhteissa James Allisonin ja Simone Restan suunnittelema SF15-T oli renkaille ystävällinen ja Vettel kontrolloi kilpailua mestarin lailla.

Kauden toinen voitto tuli Unkarin Hungaroringillä. Vuoden aikana on useasti todettu, että Mercedeksen ongelmat on hyödynnettävä tilaisuuden tullen, ja tämän Vettel teki. Rosberg ja Hamilton sortuivat virheisiin. Näin Vettel pääsi kärjessä kontrolloimaan kilpailua ja soittamaan saksan ja italian kansallishymnit toistamiseen. On se kova.

Pitää vielä nostaa Michael Schumacherin ennätykset esille. Schumi ajoi suurimman osan urastaan Ferrarilla, ja voitti tuona aikana yhteensä viisi maailmanmestaruutta. Schumin ensimmäisellä Ferrari-kaudella 1996 ensimmäinen voitto tuli Espanjasta Barcelonan radalta. Mutta ensimmäinen maailmanmestaruus tuli vasta vuonna 2000, siis neljä vuotta ensimmäisen Ferrari-voiton jälkeen. Monta kertaa titteli oli lähellä, mutta virheet ja kauden 1999 Silverstonen kisan loukkaantuminen veivät mestaruusmahdollisuudet.

Vettelin pitää tarvittaessa jaksa vain odottaa. Hänellä on paljon F1 -vuosia jäljellä. Unkarin kilpailun voiton myötä hän nousi kaikkien aikojen voittotilastossa jaetulle kolmannelle sijalle edesmenneen brasilialaisen, kenties kaikkien aikojen parhaimman F1-kuljettajan Ayrton Sennan kanssa. Se merkitsee paljon. Eikä matkaa Alain Prostin toiseen sijaan ole kuin kymmenen voiton verran. Schumacherin 91 voittoa ovat vielä kaukana. Muttei sekään mikään mahdottomuus...

Vettel on yksi kaikkien aikojen suurimmista. Toivottavasti Ferrari pystyy tulevaisuudessakin tarjoamaan hänellä auton, jonka avulla Vettel voi tuoda parhaimmat taitonsa esiin. Ja rikkomaan ennätykset.