Pian vaihtuu vuosi ja uusi F1-kausi on entistä lähempänä. Lähtövalot sammuvat maaliskuun lopulla, mutta palataan vielä kertaalleen viime kauteen nimittäin suomalaiskuljettajien vuositodistukset ovat vielä antamatta. Kuinka pärjäsi Räikkönen? Entä Bottas? Otetaan asiasta selvää.

Kimi Räikkönen

Vuoden 2007 maailmanmestarin Ferrari-taipaleen viides kausi ei sujunut suunnitelmien mukaan. Alkukaudesta suurimpana haittana olivat kommunikaatio-ongelmat tiimin sisällä, ja tulokset eivät puhuneet puolestaan. Suurin pannukakku tapahtui Malesian aika-ajoissa kun Jäämies tippui jo toisessa aika-ajo-osiossa jatkosta. Sama syy tiputti Kimin ulos Itävallan GP:n aika-ajon avausosiossa. Samaisessa kilpailussa nähtiin myös kauden rajuin kolari, osapuolina Räikkönen ja Fernando Alonso.

Alkukaudesta Räikkönen oli kilpailuissa tallitoveriaan nopeampi. Aika-ajot eivät kuitenkaan osuneet kohdalleen ja Kimi starttasi aina Vettelin perästä sunnuntaisin. Ferrari vahvisti Kimin jatkon ennen Belgian viikonloppua ja siitä eteenpäin otteet paranivat: Monzassa Jäämies oli jo peräti toinen ja oli lähellä jopa paalupaikkaa! Kilpailu mureni kuitenkin jo heti ennen alkuaan, kun Räikkönen epäonnistui lähdössä ja tippui viimeiseksi. Monza oli kuitenkin loppujen lopuksi yksi Kimin hienoimmista esityksistä hänen noustessa Ferrarin kannattajien edessä kilpailussa aina viidenneksi.

Venäjän ja Meksikon kilpailut kaikki muistavat suomalaiskuljettajien välisistä kolareista. Loppukauden kruunasi vielä Abu Dhabin päätösosakilpailun kolmas sija. On kuitenkin todettava, että tallikaveri Sebastian Vettel oli kauden aikana suomalaismestaria edellä. F1-viikonloppu on kuin palapeli. Päivä päivältä siihen lisätään paloja, ja Vettel sai pelin useammin kasaan kuin Kimi. Räikkösen palapelistä puuttui aina joitain palasia ja ne näkyivät radalla. Kun Kimi sai ehjän viikonlopun perjantaista sunnuntaihin, oli hän aina Vettelin kannassa — ellei jopa edellä.

Räikkösen arvosanaa pohdin pitkään. Kimi saalisti kauden aikana kolme palkintopallisijaa, ja oli MM-sarjan neljäs kaikista ongelmista ja epäonnistumisista huolimatta. Parannettavaa jäi ensi kauteen paljon, mutta täysin pannukakuksi ei tätä kautta voi luonnehtia.

Arvosana: 8-     - Välillä väläytyksiä huippuvauhdista, mutta tasaisuus puuttui ajoittain. Aika-ajoissa parannettavaa, kisatekeminen kunnossa. Ehjiä viikonloppuja vaaditaan.

Valtteri Bottas

Williams-talli lähti kauteen suurin odotuksin. Edellinen kausi oli erinomainen ja loogista edistysaskelta odotettiin. Sitä tuli, mutta Ferrari kehittyi eniten. Valtteri haki uran avausvoittoa, ja se jäi vielä odottamaan. Mercedes oli edelleen kaukana, mutta talli pystyi ajoittain Ferrarin palkintopallisijoista haastamaan. Millainen oli Valtterin kausi?

Kauden alku oli haastava. Australian avauskilpailu jäi ajamatta selkävaivojen takia, eikä palkintopallille ollut ensimmäisissä kisoissa vauhdin puolesta asiaa. Bottas ajoi Kanadassa kolmanneksi ja oli Kimi Räikkösen edellä. Belgiassa vauhti olisi riittänyt palkinnoille, mutta tiimin rengassähläyksen myötä mahdollisuudet terävimpään kärkeen kuivuivat.

Monzassa Bottas taisteli viimeisillä kierroksillta tallitoverinsa kanssa kolmannesta sijasta, muttei pystynyt ohitusta tekemään. Meksikosta Vale saalisti jälleen podiumin ollen kyseisen kilpailun kolmas. Kauden loppu oli haastava erilaisista ongelmista johtuen.

Valen saavutti kauden aikana kaksi palkintopallisijaa ja oli MM-sarjan viides. Bottas löi tallikaverinsa, eikä Massasta loppujen lopuksi ollut kuin ajoittain Valelle haastajaa. Parannettavaa jäi, mutta ei kalustokaan ollut tänä vuonna aivan viime kauden veroinen suhteessa kärkeen. Vale ajoi kauden tasaisesti ja haastoi Räikkösen pitkään MM-sarjan neljännestä tilasta.

Ensi kaudesta odotetaan parempaa. Huhut ovat kertoneet Williamsin suunnittelevan radikaaleja uudistuksia ensi vuoden autoon, kun kahden edellisen kauden ajokit ovat olleet liki toistensa kaltaisia. Bottaksen arvosanaa ei ollut hankala päättää, sillä tasaisuus oli tämän kauden esityksissä valttia.

Arvosana: 9  - Tasaista menoa. Tallikaveri jäi taakse ja Vale hyödynsi kaiken mitä kalustosta kykeni ottamaan.